Boeiende tijden!

een triotje met schoonzus Supamas en eega WIJ WENSEN JULLIE EEN GELUKKIG 2024!!! of in het Thais:
SAWADEE PIE MAI!!!

Ik heb intussen al 7 uitroeptekens gebruikt en we zijn amper gestart. Het worden dan ook boeiende tijden. Ik voel het aan mijn water, zeggen ze bij ons in Vlaanderen. Omwentelingen in de politiek. Zware strubbelingen met honderdduizenden doden tot gevolg omdat sommige grootmachten baas van de wereld willen worden of anderen dit willen blijven… en de onstuitbare opkomst van artificiële intelligentie

Welke wereld gaat dit tweejarig meisje van ons erven? Dit vrolijke, hyperactieve kind waarvan wij oom en tante mogen zijn zaait levenslust en vreugde om zich heen.

Een week geleden heb ik, veel later dan de rest van de wereld, chatgpt gedownload. Generatiegenoten van me zullen dit wel herkennen. Veranderingen en vernieuwingen druppelen iets later, iets trager binnen. Dat brein van ons kan nog wel iets nieuws aan maar aan een wandeltempo. Wanneer er gerend wordt gaan wij op een bankje zitten. Iets triggerde me om de app op mijn smartphone en tablet te zetten. Weet niet wat het was maar dat doet er niet toe. Het zal wel nieuwsgierigheid geweest zijn. Het gonsde al een hele tijd. AI! AI! AI! En nee, het is geen uitroep van pijn bleek, maar een afkorting. Artificiële Intelligentie gaat de wereld totaal veranderen werd gezegd. Dus werd het de hoogste tijd dat ik me ging informeren.

Gelukkig is er You Tube. Als bezeten verslond ik tientallen video’s en raakte nog meer begeesterd. Al de kennis die wereldwijd op internet verspreid is, alle boeken, wetenschappelijke scripties, onderzoeksresultaten, studies worden door gigantische ketens van ultra snelle computers afgeschraapt en verwerkt. Dit leidt tot verbijsterende toepassingen. Ze vertalen in een mum van tijd. Ze schrijven scenario’s van films en series. Grafische vormgeving en animatie wordt een makkie. Ze schrijven zelfs muziek enz. Ik viel van de ene verbijstering in de andere. De ontwikkeling zit in een stroomversnelling want AI wordt dusdanig belangrijk dat de Amerikanen zich niet kunnen veroorloven achterop te raken bij de Chinezen of Russen. Dit zou eveneens kunnen meespelen in het ontstaan van nieuwe machtsverhoudingen. Een wedloop van jewelste! (AI in militaire toepassingen)

In welke wereld gaat dit schattig meisje later leven, gaat ze werk hebben, wordt haar land onderdeel van het Grote Chinese Rijk? Wie zal het zeggen?

Nadat ik het had gedownload kreeg Chatgpt een spervuur van vragen en de antwoorden vond ik bijzonder goed. Inderdaad geen verwijzing naar websites maar dadelijk een duidelijk omvattend antwoord. Ik vernam bovendien dat chatgpt, in tegenstelling tot mezelf, in staat is tot poëzie. En kijk!

met de woorden billen, strelen en zijdezacht ging chatgtp aan de slag en na 3 seconden was er dit resultaat

En nu iets serieuzer om even buiten mijn rol van “dirty old man” te treden.

Nee hoor, ik zal geen dichtbundel met chatgtp poëzie maken maar dit is toch bijzonder mooi… vind ik.

Nu You Tube via algoritmen mijn interesse voor AI kent wordt ik dagelijks bestookt met nieuwe info. info die ook mogelijke gevaren van AI toelicht. Doch ook de positieve gevolgen. De geest is uit de fles dat sowieso. We leven in boeiende tijden!

5 gedachten over “Boeiende tijden!

  1. Wij zijn nooit te oud om bij te leren of om iets boeiend te ontdekken.
    Wie wereldvreemd blijft in de computertoepassingen haakt onverbiddellijk af en sluit zich af van een interessante ontdekkingsreis die het waard is om te exploreren….!
    Nog veel genot en “ahaatjes” in de IT/ AI/….wereld!

    Geliked door 1 persoon

  2. Met het ouder worden sluipt er soms ook wat dyslexie binnen … het heet ChatGPT (generative pre-trained transformer)
    Voor de rest helemaal gelijk, het worden spannende tijden …

    Geliked door 1 persoon

  3. Lieve help! Ik ben nog niet zover om het te downloaden en nadat jij dit gepost hebt, twijfel ik nog meer ….. We zullen er in de zeer nabije toekomst niet onderuit kunnen maar laat dat nog maar even duren.

    Geliked door 1 persoon

    1. Vind het spijtig dat ik je nog meer heb laten twijfelen. Dat was zeker niet de bedoeling. Ik wilde gewoon mijn enthousiasme delen. Dankzij AI vond de farma sector een doeltreffend geneesmiddel tegen antibiotica resistente bacteriën. Ze maken trouwens enorme vooruitgang omdat ontwikkeling steeds sneller mogelijk is. Door AI-systemen aan te leren om MRI-scans, RX foto’s en echografie te analyseren is de foutmarge bij de interpretatie drastisch verminderd. Chinezen ontwikkelden mimiek interpretatie met AI zodat in het onderwijs kinderen die het dadelijk begrijpen (bijvoorbeeld een wiskundige stelling) geselecteerd kunnen worden voor verdere studie in die richting. Specifieke talenten komen bijgevolg aan de oppervlakte hetgeen toch een minpunt is in het huidige onderwijs. En zo zijn er duizenden voorbeelden en toepassingen die nu allemaal overal ter wereld ontwikkeld worden of al zijn. Laat ons hopen dat dit allemaal ten goede komt aan de mensheid.

      Like

Plaats een reactie