Mu Boyan

een zoektocht naar schoonheid

AZIATISCHE KUNST deel 73

Mu Boyan en zijn dikkertjes

Ik stel al enige tijd vast dat, naarmate deze reeks vordert, er in mijn voorkeur en smaak lichte wijzigingen optreden. Dat had ik enkele jaren geleden ook al ervaren toen ik klassieke muziek ging verkennen. Je begint bij het populaire, toegankelijke genre: dingen als de Radetzkymars van Strauss of de 4 jaargetijden van Vivaldi en gaandeweg leer je moeilijker werk waarderen. Je tocht wordt een leerproces, je smaak wordt voller en intenser. Muziek die me destijds deed afhaken wordt hemels mooi. Het gamma van datgene waarvan je kan genieten wordt uitgebreider.

Nu verlaat ik geregeld het pad van het “gemakkelijke” of “populaire” realistische genre. Hoe prachtig dit meestal ook moge zijn, er is echter zoveel meer dan de Vivaldi’s en de Straussen van de beeldende kunst. Durf en creativiteit in de eeuwige zoektocht naar een eigen stijl heeft al zo dikwijls tot wonderlijke creaties geleid, jazeker ook bij kunstenaars van Aziatische origine. Neem nou…..

Mu Boyan is een hedendaagse Chinese beeldhouwer. Het meest bekend om zijn verscheidenheid aan kleine en levensgrote afbeeldingen van zwaarlijvige jonge mannen die hangen/staan/liggen in verschillende poses of tijdens verschillende activiteiten.

De onderliggende focus van zijn werk is de veranderende kijk op gewichtstoename in China. Waar zwaarlijvigheid ooit werd gezien als een teken van rijkdom in een land waar veel mensen honger leden, verschuiven populaire opvattingen nu naar de westerse perceptie van overgewicht als grotesk en ongezond.

Mu’s werk onderzoekt deze verandering van visie door middel van zijn humoristische en satirische sculpturen, die ondanks hun overdreven surrealisme een hoge mate van realisme en technische afwerking behouden. Geboren in 1976 in de provincie Shandong, China, behaalde hij in 2005 een master in beeldende kunst aan de beeldhouwafdeling van de China Central Academy of Fine Arts. Mu woont en werkt in Peking, China.

Plaats een reactie